De waarheid over voeding: suiker

suiker

Suiker is niet echt (on)gezond, je kunt er vooral rotte tanden van krijgen

In onze zoektocht naar dé waarheid kwamen wij vooral suiker tegen als de boosdoener. In die tijd keken wij naar lange documentaires over de suikerindustrie die het voor ons allemaal verpest hadden. Het lezen van allerlei blogs, artikelen en posts op Social Media zorgden er ook voor dat wij suiker als onze nummer 1 vijand zagen.

suiker
Van suiker krijg je rotte tanden

 

Suiker zorgt vooral dat iets lekker is

Ik was behoorlijk flabbergasted toen ik in het boek van Martijn las, dat dit behoorlijk overdreven is. Suiker zorgt er vooral voor dat iets lekker is en dat je het vaker en meer eet. Suiker is niet echt gezond, maar nagenoeg alle mythes over suiker en suikervervangers zijn ongefundeerd.

Suiker zit vooral in dingen die wij lekker vinden en veel eten of drinken. Hierdoor eten en drinken wij dat heel makkelijk en veel én daardoor worden wij dik. De voornaamste boosdoeners zijn sap en frisdrank, gevolgd door snoep, koekjes en taart.

Wat is de grootste boosdoener?

Is aspartaam nou superslecht? Of niet? Martijn Katan behandelt verschillende mythes over suiker:

  • in suiker zit fructose, dat is giftig en verslavend
  • aspartaam is schadelijk en gevaarlijk
  • je kunt beter stevia nemen, dat is een natuurlijke zoetstof
  • suikers en kleurstoffen kunnen ADHD veroorzaken
  • je moet langzame koolhydraten eten, snelle koolhydraten zijn ongezond
  • dat je moe en prikkelbaar bent, komt door te lage bloedsuiker
  • snelle koolhydraten en chocola kunnen jeugdpuistjes veroorzaken
aspartaam
Is aspartaam nou slecht?

 

Aspartaam is een zoetstof zonder calorieën

Het bestaat uit kleine, zoetsmakende stukjes eiwit. Ja, in aspartaam zit methanol, maar 1 liter light frisdrank levert evenveel aspartaam als een halve appel. Ja, als light frisdrank over de datum raakt, ontstaat er diketopiperazine (…). Dit zit van nature in bier, koffie en broodkorst en is onschadelijk.

Ik citeer Martijn Katan: “…je kunt levenslang tot 17 liter overjarige light frisdrank per dag drinken zonder een schadelijke hoeveelheid diketopiperazine binnen te krijgen. Er zijn heel veel studies gedaan met mensen die aspartaam langdurig consumeren. Deze wezen allemaal uit, dat aspartaam geen risico oplevert.

Van aspartaam krijg je geen kanker! Sacharina, de voorganger van aspartaam, is vermoedelijk schuldig aan dit imago. Van aspartaam is dat nooit bewezen.

Op de website van Katan vind je een artikel over zoetstoffen.

Aspartaam verbieden is niet de oplossing voor het obesitasprobleem

De fabrikanten van aspartaam zullen absoluut alles uit de kast halen om dit product te blijven verkopen. Echter, aspartaam, E951, ligt zo onder het vergrootglas bij de overheid en de EFSA (Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid), dat je mag vertrouwen op de daaruit getrokken conclusie, dat aspartaam veilig is.

Neemt niet weg, dat ze net zoveel zuur bevatten als gewone frisdrank of vruchtensap en tasten daarmee ook het tandglazuur aan. Aspartaam is zeker niet de oplossing voor het obesitasprobleem en het drinken van kraanwater is gezonder en beter voor het milieu:-)

De overige mythes, je voelt ‘m al aankomen, zijn ook allemaal ongegrond.

Veel mensen denken dat ze hypoglykemie (lage bloedsuiker) hebben. Het wordt gepresenteerd als een echte ziekte en fabrikanten van diëten en supplementen haken daarop in. Er is geen bewijs dat bepaalde klachten samengaan met laag bloedglucose.

Eindconclusie van Martijn is, dat suiker niet echt gezond is, maar vooral omdat het in producten zit, die daardoor meer gegeten of gedronken worden. Je krijgt er vooral rotte tanden van.

 

Zoetstoffen zijn veilig en niet giftig, maar het is niet dé oplossing voor de problemen met overgewicht.

Weg met de suikerpot!

Liever bruine suiker of stevia. Suiker is suiker! Of je nu witte suiker, bruine suiker, basterdsuiker, bietsuiker, rietsuiker pakt, het is allemaal suiker en doet hetzelfde. Ik ben jaren geleden begonnen met 3 scheppen suiker in mijn koffie, standaard. Ik zit nu op een half schepje en ik heb aan den lijven ondervonden, dat je lichaam ook daar weer aan went.

Suiker voedingsmythes
Suiker?

Hoe je het ook wendt of keert, suiker is een ‘sluipmoordenaar’

Niet omdat de suiker super slecht is, maar het zorgt er vooral voor dat je steeds meer wilt eten van het product waar het in zit. Ik eet absoluut nog chocolade, vlaai, heel af en toe frisdrank, gewoon lekker af en toe een colaatje, maar ik ben mij heel bewust van het feit wat suiker doet. Het bijhouden in mijn voedingsapp maakt mij daar ook heel bewust van. Overal waar suiker in zit levert calorieën op. Loze calorieën die ervoor zorgen dat ik eerder aan mijn calorieën kom en dan heb ik nog steeds honger.

Heb jij moeite met het vinden van alternatieven voor de producten die jij nu eet met veel suiker? Vraag ons om jou te helpen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *